Δευτέρα, 5 Απριλίου 2021

λαίκός πολιτισμός ...παράδοση.....τα προικιά του τόπου μας !




Η πολιτισμική κληρονομιά, είτε υλική, είτε άυλη (όπως π.χ. οι παραδόσεις που έχουν κληροδοτηθεί από τους πρόγονους μας σε εμάς) αποτελεί μία πρακτική κατανόησης και αξιοποίησης του παρελθόντος με την έννοιά της να ποικίλει. Στην ουσία της μπορεί να αφορά αποκλειστικά την τέχνη ή κάποιο έθιμο το οποίο περιγράφει τον τρόπο ζωής που είχε αναπτυχθεί κατά το παρελθόν από μία κλειστή ομάδα ατόμων ή και μεγαλύτερη κοινότητα και το οποίο μεταδίδεται από γενιά σε γενιά, περιλαμβάνοντας ήθη, έθιμα, πρακτικές, αντικείμενα, καλλιτεχνικές εκφράσεις και αξίες. ...

Η ευαισθητοποίηση και πληροφόρηση των παιδιών σε θέµατα της λαϊκής µας παράδοσης τους επιτρέπει να προβληµατισθούν σχετικά και να προχωρήσουν σε συγκρίσεις µε την σύγχρονη κοινωνική πραγµατικότητα. Η γενιά που γνωρίζει τις ρίζες της, τον πολιτισµό που προηγήθηκε απ’ αυτήν, µπορεί να χαράξει δυναµικά την δική της πορεία και να δηµιουργήσει τον δικό της πολιτισµό.Η λαϊκή παράδοση, τα ήθη και τα έθιµα, είναι ο πλούτος που η κάθε γενιά παραδίδει στην επόµενη. Μέσα από τη διαπάλη του παλιού µε το καινούργιο γεννιέται ο πολιτισµός.Για το Νηπιαγωγείο είναι σηµαντικό να αναπτυχθεί ένας ουσιαστικός διάλογος πολιτισµών ανάµεσα στο παρόν και στο παρελθόν. Ένας τρόπος είναι, η αναζήτηση και η συζήτηση των ιστοριών και των διαδροµών του κάθε µέλους της σχολικής οµάδας και των γονιών του, δίνοντας τη δυνατότητα στις προσωπικές αφηγήσεις να συναντηθούν, καταγράφοντας κάθε τι που φέρνει ο καθένας από τον τόπο του ως αντικείµενο ή µνήµη.

Με την  εθνική γιορτή της 25ης Μαρτίου  τα παιδιά γνώρισαν αντικείμενα , φορεσιές, τραγούδια, τρόπο ζωής κ.α.Τα παιδιά ήδη πήραν αρκετά ερεθίσµατα για να µπορούν να έρθουν σε µια επαφή με την παράδοση και μια τοποθέτηση στο χώρο και στο χρόνο.

φορεσιές από εκείνη την εποχή....













όλα στο χέρι , όλα στον αργαλειό....
ρούχα, κουβέρτες, παπλώματα χαλιά, σεμέ......








 ......τραπεζομάντηλα κι χίλια δυο....

παραδοσιακά κεραμικά πιάτα που στόλιζαν τους τοίχους των σπιτιών τα παλιά χρόνια ......















                   


και διακοσμούσαν τις γωνιές των σπιτιών τους με καρέ και σεμέ με βελονάκι και στον αργαλειό....

και παρατηρήσαμε ότι τα σχέδια ήταν σα να βλέπαν στον καθρέφτη! 

( συμμετρία στα προικιά και στα εργόχειρα )

















γνωριμία με αντικείμενα συμμετρικά .. Κατανόηση της απόλυτης ομοιότητας των δύο συμμετρικών τμημάτων μεταξύ τους . συμμετρικά αντικείμενα . ζώα , έντομα , λουλούδια στο ανοιξιάτικο περιβάλλον γύρω μας κι αναπαραγωγή τους .
τι άλλο? 
οι αγαπημένες μας πολύχρωμες πεταλούδες !















γνωριμία με τον τρόπο διχοτόμησης των πραγμάτων ώστε να γίνουν συμμετρικά  ή   όχι.

















η συμμετρία στο νηπιαγωγείο μας ....
στο πλαίσιο των μαθησιακών επιδιώξεων των μαθηματικών και σε συνδυασμό με τα θέματα " 25η Μαρτίου" και "  Άνοιξη μοσχομύρισε" με τα λουλούδια της και τα έντομά της  γνωρίσαμε την συμμετρία !






 






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου