Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

λαίκός πολιτισμός ...παράδοση.....τα προικιά του τόπου μας ! Η συμμετρία γύρω μασ !




Η πολιτισμική κληρονομιά, είτε υλική, είτε άυλη (όπως π.χ. οι παραδόσεις που έχουν κληροδοτηθεί από τους πρόγονους μας σε εμάς) αποτελεί μία πρακτική κατανόησης και αξιοποίησης του παρελθόντος με την έννοιά της να ποικίλει. Στην ουσία της μπορεί να αφορά αποκλειστικά την τέχνη ή κάποιο έθιμο το οποίο περιγράφει τον τρόπο ζωής που είχε αναπτυχθεί κατά το παρελθόν από μία κλειστή ομάδα ατόμων ή και μεγαλύτερη κοινότητα και το οποίο μεταδίδεται από γενιά σε γενιά, περιλαμβάνοντας ήθη, έθιμα, πρακτικές, αντικείμενα, καλλιτεχνικές εκφράσεις και αξίες. ...

Η ευαισθητοποίηση και πληροφόρηση των παιδιών σε θέµατα της λαϊκής µας παράδοσης τους επιτρέπει να προβληµατισθούν σχετικά και να προχωρήσουν σε συγκρίσεις µε την σύγχρονη κοινωνική πραγµατικότητα. Η γενιά που γνωρίζει τις ρίζες της, τον πολιτισµό που προηγήθηκε απ’ αυτήν, µπορεί να χαράξει δυναµικά την δική της πορεία και να δηµιουργήσει τον δικό της πολιτισµό.Η λαϊκή παράδοση, τα ήθη και τα έθιµα, είναι ο πλούτος που η κάθε γενιά παραδίδει στην επόµενη. Μέσα από τη διαπάλη του παλιού µε το καινούργιο γεννιέται ο πολιτισµός.Για το Νηπιαγωγείο είναι σηµαντικό να αναπτυχθεί ένας ουσιαστικός διάλογος πολιτισµών ανάµεσα στο παρόν και στο παρελθόν. Ένας τρόπος είναι, η αναζήτηση και η συζήτηση των ιστοριών και των διαδροµών του κάθε µέλους της σχολικής οµάδας και των γονιών του, δίνοντας τη δυνατότητα στις προσωπικές αφηγήσεις να συναντηθούν, καταγράφοντας κάθε τι που φέρνει ο καθένας από τον τόπο του ως αντικείµενο ή µνήµη.

Με την  εθνική γιορτή της 25ης Μαρτίου  τα παιδιά γνώρισαν αντικείμενα , φορεσιές, τραγούδια, τρόπο ζωής κ.α.Τα παιδιά ήδη πήραν αρκετά ερεθίσµατα για να µπορούν να έρθουν σε µια επαφή με την παράδοση και μια τοποθέτηση στο χώρο και στο χρόνο.

φορεσιές από εκείνη την εποχή....













όλα στο χέρι , όλα στον αργαλειό....
ρούχα, κουβέρτες, παπλώματα χαλιά, σεμέ......








 ......τραπεζομάντηλα κι χίλια δυο....

παραδοσιακά κεραμικά πιάτα που στόλιζαν τους τοίχους των σπιτιών τα παλιά χρόνια ......















                   


και διακοσμούσαν τις γωνιές των σπιτιών τους με καρέ και σεμέ με βελονάκι και στον αργαλειό....

και παρατηρήσαμε ότι τα σχέδια ήταν σα να βλέπαν στον καθρέφτη! 

( συμμετρία στα προικιά και στα εργόχειρα )

















γνωριμία με αντικείμενα συμμετρικά .. Κατανόηση της απόλυτης ομοιότητας των δύο συμμετρικών τμημάτων μεταξύ τους . συμμετρικά αντικείμενα . ζώα , έντομα , λουλούδια στο ανοιξιάτικο περιβάλλον γύρω μας κι αναπαραγωγή τους .
τι άλλο? 
οι αγαπημένες μας πολύχρωμες πεταλούδες !















γνωριμία με τον τρόπο διχοτόμησης των πραγμάτων ώστε να γίνουν συμμετρικά  ή   όχι.

















η συμμετρία στο νηπιαγωγείο μας ....
στο πλαίσιο των μαθησιακών επιδιώξεων των μαθηματικών και σε συνδυασμό με τα θέματα " 25η Μαρτίου" και "  Άνοιξη μοσχομύρισε" με τα λουλούδια της και τα έντομά της  γνωρίσαμε την συμμετρία !






 






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η αξια της δημοκρατιας !!

  Τι είναι όμως Δημοκρατία?? Είναι το πολιτικό σύστημα που υπερασπιστεί την κυριαρχία του λαού και δίνει το δικαίωμα να εκλεγεί και να ελέγχει τους κυβερνώντες. Αξίες της είναι η ελευθερία κι ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.  Αυτά για εμάς τους μεγάλους.   Για τα παιδιά όμως? Η παιδική λογοτεχνία μας προσφέρει μια φανταστική ευκαιρία να μεταδώσουμε αφηρημένες και περίπλοκες έννοιες στα παιδιά με απλό τρόπο ανάλογα με την ηλικία τους . Είναι όλα εκείνα τα παραμύθια  προσαρμοσμενα  σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες ανάγνωσης και κατανόησης. Πανέμορφα εικονογραφημενα για να μιλήσουμε στα μικρα παιδιά για πολιτική!  Μέσα σ αυτά τα παραμύθια...αποφασίζουν να κάνουν εκλογές για να επιλέξουν ικανούς και δίκαιους αρχηγούς αφού πρώτα σκεφτούν,  επεξεργαστουν τις υποσχέσεις και τα συνθήματα του καθενός. Ποιος θα κερδίσει?? Αυτός που  είναι εγωιστής και άπληστος!! Ή αυτός που ξέρει να μοιράζει ανθρωπιά και δίκαιους κανόνες για όλους κι αντιμετωπίζει τα παράπονα και τις διαμαρτυρίες όλων με σ

κάτι για μένα ! ο εαυτός μου

   ώρα για γνωριμίες ! ώρα να γνωριστούμε από την καλή ....και την ανάποδη !!! γιατί χωρίς ανάποδη δεν έχει ενδιαφέρον ! ώρα για πορτρέτα από τα χεράκια μας ! αλλωστε είναι γνωστό σε όλους , ότι οι μεγαλύτεροι και σπουδαιότεροι καλλιτέχνες είναι του νηπιαγωγείου οι μαθητές ! ισως οι πιο εμπνευσμένοι χάρη στην εξωτερίκευση και την αποτίπωση των συναισθημά τους σε ένα κομμάτι χαρτί  ,  χωρίς δεύτερη σκέψη!!!  τα πορτρέτα μας με πολύ αυθορμητισμό !! και μια ομαδική για να χουμε να θυμόμαστε και να καμαρώνουμε ! ποιός είμαι εγώ ! τι μ αρέσει , τι αγαπώ !  κι όλα αυτά σ ένα ....μηλαράκι !! Πιάσε ένα μηλαράκι κόκκινο  και στρουμπουλό μυρωδάτο γευστικό! έχει πάνω του γραμμένα όλα όσα αφορούν εμένα! θα το δεις που θ ανοίξει και θα σου πει.....δικά μου μυστικά ! πεταλούδες τρισδιάστατες Πω πω χρώματα πολλά που έχουν πάνω στα φτερά ουράνια τόξα στη σειρά φορτωμένες με τα δικά μου τα μεράκια . έχουν κι οι φίλοι μου  κάτι να πούν τώρα που με ξέρουν  και μ αγαπούν! .................................

28η Οκτωβριου

  Άσπρογάλανο  πανί είναι η σημαία μας , η ταυτότητα της πατρίδας μας Είναι σύμβολο των αγώνων μας και του θάρρος μας  Κάθε σημαία συμβολίζει τους αγώνες των λαών και μαζί με τον εθνικό ύμνο είναι αυτά που χαρακτήριζαν την κάθε χώρα! Οι δικές μας ελληνικες σημαίες... Για αυτή τη σημαία τη γαλανόλευκη έγιναν πολλοί πόλεμοι  Όμως αντιστάθηκαμε  χωρίς να φοβηθούμε και υπερασπιστηκαμε έστω και μικρή χώρα την ταυτότητα μας  Τα γεγονοτα της 28ης Οκτωβριου σε ένα βιβλίο από την Κατερίνα  Μια σημαία που αρχίζει από Σ κι ένα Σ πέρα ως πέρα ελληνικό όπως αρμόζει  στην Ελλάδα μας !! Και τι είναι αυτό που αντιστέκεται στην σκλαβιά?? Τι είναι αυτό που μας δίνει απλόχερα τη λευτεριά ?? Αυτό που γαληνεύει τις καρδιές μας και τις  γεμιζει χαρά και χρώματα και μουσικές ?? Η Ειρήνη!! Τα χρωματα της και τα συναισθηματα  μας ενθουσιάζουν όπως και οι ζωγραφιές μας γι αυτήν!! Έτσι κάνουμε τις δικές μας σημαίες με το σήμα της και τα χρωματα του ουράνιου τόξου.. Έτσι κάνουμε το περιστέρι σύμβολο της γιοματο